Değişken türlerini açıklamaya başlamadan önce, tamamen anladığınıza emin olmamız gereken çok önemli bir konu “değişken kapsamı nedir” kavramına bakmak gerekiyor.
Değişken Kapsamı
Arduino’nun kullandığı C programlama dilinde değişkenler, kapsam olarak adlandırılan bir özelliğe sahiptir. Kapsam, programın bir bölgesidir ve değişken tanımlandığı kapsam arasında varlığını sürdürür.
Değişkenlerin bildirilebileceği üç yer vardır.
- Yerel değişkenler (local variable) olarak adlandırılan bir foksiyon veya bir bloğun içinde..
- Formal parametreler olarak adlandırılan fonksiyonun parametrelerinde…
- Global değişkenler olarak adlandırılan tüm fonksiyonların dışında…
…tanımlanabilirler.
Yerel Değişkenler (Local Variables)
Bir fonksiyon veya blok içinde bildirilen değişkenler yerel değişkenlerdir. Sadece bu fonksiyonun içinde yer alan ifadeler veya kod bloğu ile kullanılabilirler. Yerel değişkenlerin kendi dışında işlev göstermemektedir.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 | void setup() { } void loop() { int x , y ; int z ; //local tanımlama x = 0; y = 0; //değer ataması z = 10; } |
Genel Değişkenler (Global Variables)
Genel değişkenler, genellikle programın üstünde olmak üzere tüm işlevlerin dışında tanımlanır. Global değişkenler, programınızın ömrü boyunca değerlerini koruyacaktır.
Global bir değişkene herhangi bir işlevle erişilebilir. Yani, global bir değişken, bildiriminin tamamlanmasından sonra tüm programınızda kullanılabilir.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 | int a1 , d1 ; float c = 0 ; //global tanımlama void setup() { } void loop() { int x , y ; int z ; //local tanımlama x = 0; y = 0; //değer ataması z = 10; } |
Formal Değişkenler
fonksiyonun parametrelerinde tanımlanan değişkendir. Fonksiyon boyunca geçerliliklerini korurlar.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 | int a1 , d1 ; float c = 0 ; //global tanımlama int topla(int s1,int s2) //formal değişkenler s1 ve s2 { return s1+s2 } void setup() { } void loop() { int x , y ; int z ; //local tanımlama x = 0; y = 0; //değer ataması z = 10; } |
Add Comment