C ++ programlama dilinin yaratıcısı olan Bjarne Stroustrup, bir konuşmasında “medeniyetimizin yazılım üzerinde çalıştığını” söylemiş. Bu ifade, yazılımın, cep telefonları ve müzik çalarlardan, mikrodalga fırınları ve çamaşır makineleri gibi akıllı cihazlara kadar, pek çok kişinin kullandığı kişisel bilgisayarlara ve büyük ana bilgisayarlara kadar çok çeşitli cihazları kontrol ettiği gerçeklik tarafından etkileyici bir şekilde desteklenmektedir. devlet kurumlarında faaliyet gösterir.
Günümüzde, profesyonel çalışma, ev aktiviteleri ve eğlence dahil olmak üzere en azından kısmen yazılıma dayanmayan bir insan faaliyeti alanını hayal etmek zordur. Bilgisayarın(işlem yeteneği olan herşey) hayatımızın her parçasında olduğunu inkar etmek gerçekten zor.
Temel bir tanım kullanarak, yazılım (Software); kullanıcının bir bilgisayarla, donanımla etkileşimde bulunmasına veya görevleri gerçekleştirmesine olanak veren bir talimatlar topluluğu anlamına gelir.
Bilgisayar programları, sırayla, çeşitli veri türlerine uygulanan algoritmalardan (veya prosedürlerden) oluşur. Yazılım mühendisliği, 1960’ların sonlarında yazılım üretimiyle ilgili tüm yönleriyle ilgili yeni bir mühendislik disiplini olarak ortaya çıktı. Yüksek kaliteli profesyonel yazılım geliştirmek için kullanılabilecek kavramları, ilkeleri, teorileri, teknikleri ve araçları kapsar. İlk olarak, Almanya Garmisch’deki 1968 NATO Yazılım Mühendisliği Konferansında tanıtılan yazılım mühendisliği, yazılım geliştirme ve evrim için sistematik ve disiplinli bir yaklaşımı vurgulamakta ve tipik olarak çok sayıda yazılım mühendisinin ekiplerinin yer aldığı büyük yazılım sistemlerinin (veya ürünlerin) yapımında kullanılmaktadır.
Yüksek kaliteli yazılım şu özelliklere sahiptir
- Yüksek güvenilirlik (güvenlik, güvenlik ve güvenilirlik dahil)
- Verimlilik
- Kullanılabilirlik
- Ulaşılabilirlik
- Sürdürülebilirlik
Yazılım ürününün bir yaşam döngüsüne sahip olduğu ya da yazılım mühendisliği terimlerinde temel olarak iki bölümden oluştuğu bir yazılım sürecinden geçtiği söylenir: gelişim ve dönüşüm. Her ikisi de geleneksel mühendislik aşamaları, öncelikli olarak konsept oluşturma, gereksinim belirtimi, tasarım, uygulama, entegrasyon, test ve dağıtımdan oluşan yazılım geliştirme konularını içerir. Öte yandan, yazılımın iyileştirilmesine yönelik bazı sınırlı geliştirme faaliyetlerinin yanı sıra işletme ve bakım işlemlerini de içermektedir.
Yazılım mühendisliği uygulamalama Alanları
Yazılım mühendisliği uygulamaları neredeyse sınırsızdır. Aslında, yazılım mühendisliği son birkaç on yıl içerisinde çok hızlı bir şekilde büyümüştür ve diğer bilgisayar bilimleri alanlarıyla (örneğin yapay zeka, paralel işlem, bilgisayar grafikleri, insan-bilgisayar etkileşimi, veritabanı yönetim sistemleri ve pek çok) sıkı bir şekilde bağlantılı hale gelmiştir. Ayrıca geleneksel bilgisayar alanı dışında diğer alanlarla da bir araya gelmiştir.(Sağlık, sanat, spor gibi alanların gelişmesinde büyük önem kazandırmıştır.) Bunu bir örnekle açıklayalım. Yakın zamanda futbol içine giren VAR uygulaması, top kale çizgisini geçince GOL uygulaması yada antremanlarda kullanılan futbolcuların performans uygulamarı futbolun gelişmesi için yazılım biliminden faydalanmaktadır.
Yazılım mühendisliğinde zorluklar
Yazılım mühendisliği araştırma ve geliştirmedeki mevcut zorluklar şunlardır:
- Yeni uygulamalarda gerekli yazılımların karmaşıklığı ile başa çıkmak
- Birbiriyle iletişim kurması / çalışması gereken yazılım sistemlerinin çeşitliliği
- Güvenilir yazılım geliştirme ihtiyacı
- Kavramdan uygulamaya ve işletmeye hızlı bir dönüş için artan pazar talepleri
- Bileşen tabanlı yeniden kullanım ve otomatik kod oluşturmada artan verimlilik arayışı
- Yazılım mühendisliği eğitimi
Yazılım mühendisliği üzerine odaklanmak isteyen öğrencilerin bilgisayar programlama, veri yapıları, algoritmalar, sayısal yöntemler, istatistik, tasarım kalıpları, insan-bilgisayar etkileşimi, bilgisayar grafikleri, bilgi görselleştirme, veri tabanı sistemleri, web geliştirme, yazılım proje yönetimi ve yazılım mühendisliği gibi çeşitli alanlardan bilgi edinmesi ve birleştirmesi beklenir.
Yazılım Mühendisliği Dersleri
Ünveristelerde yazılım mühendisliği seçen bir birey. Ortak derslerin yanı sıra aşağıdaki yazılım mühendisliği ile ilgili dersleri almaktadır.
Mühendislik Matematiği | Ayrık Yapılar | Mesleki İngilizce I |
Mantık Devreleri | Programlama Dilleri | Veri Yapıları |
Lineer Cebir | Sayısal Analiz | Mesleki İngilizce II |
Nesne Tabanlı Programlama | Bilgi Sistemleri ve Güvenliği | Web Tasarımı ve Prog. |
İşletim Sistemleri | Veritabanı Yönetim Sis. | İstatistik ve Olasılık |
Ağ Sistemleri | Yazılım Tasarım ve Mimarisi | Biçimsel Dil. ve Oto. Teo. |
Algoritma Analizi | Optimizasyon Teknikleri | Bilgisayarlı Grafik ve Ani. |
Veri Madenciliği | Çoklu Ortam Yazılımı Geliş. | Biyoinformatik |
Veritabanı Tas. ve Yön. | Java Programlama | Ağ Programlama |
Yapay Zeka ve Uzman Sis. | Yazılım Kalite Güven. ve Testi | İnsan Kaynakları Yönetimi |
Oyun Tasarımı ve Prog. | Hareketli Yazılım Geliştirme | Sayısal Görüntü İşleme Yön. |
Robot Programlama | E-Ticaret | İnsan Bilgisayar Etkileşimi |
Makine Öğrenmesi |
Yazılım mühendisliğinde iş / staj fırsatları
Yazılım mühendisleri ulusal ve yurtdışında yüksek talep görmektedir. Yazılım mühendislerini işe alan şirketlerin listesi neredeyse sınırsızdır. Çoğu iş sektöründeyken araştırma laboratuvarları, yazılım mühendisliği alanında araştırma yapmak veya araştırma ortamlarında yazılım geliştirmeyi desteklemek için yetenekli yazılım mühendisleri de işe alır. Ayrıca, yetenekli yazılım mühendisleri de starter şirketler tarafından işe alınır veya kendi yazılım geliştirme şirketlerini kurarak yol devam ederler. Ayrıca yazılım mühendisleri geliştirdikleri projelerle KOSGEB gibi destekleme projeleri ile işlerini yürütme ve geliştirme olanaklarına sahiptir.
Özellikle, yazılım mühendisliği çatısı altında, bilgisayar programcısı, analist, tasarımcı, geliştirici, test uzmanı, danışman ve diğerleri de dahil olmak üzere yazılım mühendisinin yanı sıra çeşitli uzmanlık meslekleri bulunmaktadır.
Add Comment