C++ programını düşündüğümüzde bir birinin metotlarını çağırmak suretiyle iletişim kuran nesneler olarak düşünebiliriz. Şimdi bir sınıf, nesne, method ve özellikler ne anlama geliyor bir inceleyelim.
Nesne(Object): Nesneler durumlar ve davranışlara sahip olan varlıklardır. Örn: Personel bir nesne olabilir. Yaşı ve Cinsiyeti vardır. Belirli bir görevi yapar.
Sınıf(Class): Nesnelerin durum ve davranışlarını bir şablonda belirtmek için kullanılan nesneden bağımsız soyut yapılardır. Nesneler bu şablonlardan örneklenir.
Method: Temel olarak bir davranışı ifade eder. Bir sınıf bir çok methodu içerebilir. Verilerin işlendiği ve tüm eylemlerin yürütüldüğü bölümlerdir.
Özellikler : Her nesne kendine özgü niteliklere sahiptir. Nesnelere ait durumlar tanımlanan bu niteliklerde tutulmaktadır.
C++ Program Yapısı
Her progralama dilinde olduğu gibi Merhaba Dünya yazısı ile dilin yapısını inceleyelim.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 | #include <iostream> using namespace std; // main() main programı çalıştıran ana metotdur. int main() { cout << "Merhaba Dunya"; //Ekrana merhaba dunya yazdırılır return 0; } |
Bileşenlerin ne işe yaradıklarını inceleyelim.
#include ile C++ için gerekli olan kütüphane bilgileri tanımlanır. <iostream> kütüphanesi temel işlemler için gerekli bir kütüphanedir.
using namespace std; (std değiştirilebilir) Nesne yönelimli programlama için Namespace tanımlaması yapmak için kullanılır. İsteğe bağlıdır. Yukarıda tanımlanmazsa kullanılan method ile tanımlanır.
main (), program çalıştırmanın başladığı yerdir. Ayrıca tek satırlık yorumlar // ile başlar ve satırın sonunda durur.
Sonraki satır cout << “Merhaba Dunya”; Ekranda Merhaba Dunya yazısını göstermek için kullanılır.
Son olarak da return 0; programı sonlandırmak için dönüş değeri 0 girilip sonlandırılır
C++ Derleme ve Çalıştırma
C++ editörü açın ve yukarıdakine benzer bir kodu ekleyin.
Dosyayı uzuntısı .cpp olacak şekilde kaydedin.(Örn: merhaba.cpp)
Bir komut istemi açın ve dosyayı kaydettiğiniz dizine gidin.
G ++ merhaba.cpp’ -o uygulamaadi.exe yazın ve kodunuzu derlemek için enter tuşuna basın. Kodunuzda bir hata yoksa, komut istemi sizi bir sonraki satıra götürecek ve bir yürütülebilir(exe) dosya oluşturacaktır..
Şimdi programınızı çalıştırmak için uygulamadi.exe yazın ve enter tuşuna basın
Pencerede ‘Merhaba Dünya‘yı görebileceksiniz.
Dikkat: g++ derleyicisinin path’e kayıtlı olduğundan ve merhaba.cpp uygulamasının aktif olan dizinde olduğundan emin olun.
Noktalı Virgüller ve Bloklar
C++’da ifadeler noktalı virgülle sonlandırılır. Yazılan her bir ifadenin sonuna noktalı virgül koymak gerekir.
Örn:
1 2 3 4 5 | a=10; b=a; kareAl(5); |
Bloklar, süslü parantezler ile gösterilir ve mantıksal olarak kümelenmiş ifadeleri göstermek için kullanılır.
1 2 3 4 5 6 | { cout << "Merhaba Dunya"; // Merhaba Dünya yazdırır return 0; } |
C++ Tanımlayıcılar
Bir C ++ tanımlayıcısı, bir değişken, işlev, sınıf, modül veya herhangi bir kullanıcı tanımlı öğeyi tanımlamak için kullanılan bir addır. Bir tanımlayıcı, A’dan Z’ye veya a’dan z’ye veya alt çizgi (_), ardından sayı, harf ve _ sembolleri olacak şekilde tanımlanır.
C ++, tanımlayıcılarda @, % gibi noktalama karakterlerine izin vermez. C ++, büyük küçük harf duyarlı bir programlama dilidir. sayi1 ile Sayi1, SAYI1 tanımlamaları aynı değildir.
1 2 3 4 5 6 7 8 | _ad Sayi1 Degisken ornek topla farkAlma |
C++ Anahtar Kelimeler
Aşağıdaki anahtar kelimeler C++ tarafından rezerve edilmiştir. C++’da tanımlayıcı yazarken bu anahtar kelimeler kullanılamaz
asm | else | new | this |
auto | enum | operator | throw |
bool | explicit | private | true |
break | export | protected | try |
case | extern | public | typedef |
catch | false | register | typeid |
char | float | reinterpret_cast | typename |
class | for | return | union |
const | friend | short | unsigned |
const_cast | goto | signed | using |
continue | if | sizeof | virtual |
default | inline | static | void |
delete | int | static_cast | volatile |
do | long | struct | wchar_t |
double | mutable | switch | while |
dynamic_cast | namespace | template |
Add Comment