Değişkenler, programlarımızdaki verilerin tutulduğu adlandırılmış bellek alanlarıdır. C ++’daki her değişken, değişkenin belleğinin boyutunu ve düzenini belirleyen özel bir türe sahiptir. Aşağıdaki ifadeleri sağlayacak şekilde tanımlaması yapılabilir.
Bir değişkenin adı harfle r(ANSI standartlarında) , rakamlar ve alt çizgi karakterinden oluşabilir.
Bir harf veya alt çizgi ile başlamalıdır. Büyük ve küçük harfler farklıdır, çünkü C ++ büyük / küçük harfe duyarlıdır.
C++ program deyimleri deyimleri dışındaki ifadeler değişken ismi olarak kullanılabilir.(Örn int değişken adı olarak kullanılmaz)
Önceki yazılarda veri türlerinden bahsetmiştim. Aşağıdaki veri tanımlayıcıları ile değişken tanımlaması yapılır.
Sıra | Tip ve Tanımı |
---|---|
1 | bool
true /false boolean değer alır. |
2 | char
Bir bytelık veri alan tam sayı türüdür. |
3 | int
Doğal tam sayı veri türüdür. |
4 | float
Ondalıklı sayı türü. |
5 | double
Daha geniş ondalıklı sayı türü. |
6 | void
Dönüş olmadığını temsil eder. |
7 | wchar_t
Geniş bir karakter türü. |
C++ ayrıca Enumeration, Pointer, Array, Reference, Data structure, ve Class türlerini tanımlamaya da izin verir.
Aşağıdaki işlemler bir değişken nasıl tanımlanıp kullanılacağını kapsamaktadır.
C++ Değişken Tanımlama
Bir değişken tanımlaması derleyiciye değişken için ne kadar alan oluşturulacağını söyler. Bir değişken tanımlaması değişken tipi, değişken adı ve varsa eşittir(=) ile değişkenin aldığı değer olacak şekilde tanımlanır.
1 2 3 4 |
tip degisken_listesi; tip degisken_adi = deger; |
Örnek:
1 2 3 4 5 6 7 8 |
int yas; string isim="Ali"; int a, b, c=10; char cins, karakter; float sicaklik, maas; double degisken; |
C++ extern Değişken Tanımlama
Bir değişken beyanı derleyiciye verilen tip ve isimde bir değişken bulunduğunu ve böylece derleyicinin değişken hakkında tam bir ayrıntıya ihtiyaç duymadan daha fazla derleme için ilerlediğini garanti eder. Bir derleme bildiriminin yalnızca derleme sırasında anlamı vardır, derleyici programa bağlandığı sırada gerçek değişken tanımına ihtiyaç duyar.
Değişken bildirimi, birden fazla dosya kullandığınızda ve değişkeninizi, programın bağlandığı sırada kullanılabilen dosyalardan birinde tanımladığınızda kullanışlıdır. Herhangi bir yerde bir değişken bildirmek için extern anahtar sözcüğünü kullanmalısınız. C ++ farklı bloklarda bir değişkeni birden çok kez birdirme imkanı sunar, ancak bir dosyada, bir işlevde veya bir kod bloğunda yalnızca bir kez tanımlanabilir.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 |
#include <iostream> using namespace std; // Degisken tanimlama extern int a, b; extern float f; int main () { // degisken tanimlama: int a, b; float f; // deger atama a = 10; b = 20; cout <<"toplam :" << a + b << endl ; f = 50.0/3.0; cout << "ondalik :" << f << endl ; return 0; } |
Aynı kavram, function beyanı sırasında da yapılır. Function beyanı önce yapılıp, fonksiyon her hangi bir yerde tanımlanabilir. Aşağıdaki örnek bu kavramı açıklamaktadır.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 |
#include <iostream> using namespace std; // function beyani int ornek(); int main() { // function cagirma int i = ornek(); } // function tanımlama int ornek() { return 125; } |
[…] C++ Değişkenler […]